Ohlédnutí za rokem 2024: Pomáháme spotřebitelům doma i v zahraničí
OnlineMediator.cz funguje již druhým rokem. V roce 2024 jsme pomohli stovkám spotřebitelů domoci se jejich práv – ať už šlo o zpožděné lety, nedodané zboží nebo problémové zájezdy.
Významným krokem bylo podání hromadné žaloby proti společnosti Postýlkov s.r.o., která zanechala desítky klientů bez objednaného nábytku i bez peněz.
Nejčastější spory: letenky, zavazadla a nefunkční služby
Tak jako v předchozím roce jsme nejčastěji pomáhali lidem, kteří měli problémy s dopravci a cestovními službami – od kompenzací za zpožděné či zrušené lety, přes ztracená zavazadla až po reklamace zájezdů a ubytování, která neodpovídala slíbené kvalitě.
Pomohli jsme například cestujícím z letu QS2243 z Heraklionu do Českých Budějovic, který měl 22 hodinové zpoždění. Díky nám řada z nich získala kompenzaci 400 EUR.
Úspěšný byl i případ pana Cejnka, kterému Wizz Air bez náhrady zrušil let a místo peněz nabídl pouze kredity. Když je nevyužil, aerolinka přestala komunikovat. Po našem zásahu, soudním řízení a nakonec i zahájení exekuce cestující konečně dostal své peníze zpět – stejně jako další klienti, kteří se na nás obrátili a kterým Wizz Air odmítal plnit.
První hromadná žaloba: Postýlkov s.r.o.
V roce 2024 jsme také jako první v České republice podali hromadnou žalobu – a to proti společnosti Postýlkov s.r.o., která navzdory zaplacení nedodala zákazníkům objednané zboží. Spotřebitelé se mohou k žalobě připojit až do 15. května 2025. Věříme, že tento krok otevře cestu ke spravedlnosti pro všechny poškozené a prověří účinnost nového zákona o hromadném občanském řízení.
Pomáháme i za hranicemi
Jsme aktivním členem evropské sítě TRAVEL_NET, která sdružuje více než dvě desítky organizací zaměřených na pomoc spotřebitelům při řešení sporů v cestovním ruchu. OnlineMediator.cz je vedoucím grantového projektu TRAVEL_NET 2024–2026. Přínosem ze strany OnlineMediator.cz bylo zejména vytvoření a spuštění nového webu této sítě.
Osvěta a poradenství
V uplynulém roce jsme poskytli 520 právních rad a prostřednictvím sociálních sítí i krátkých videí jsme pomáhali zvyšovat povědomí o právech spotřebitelů. I nadále se snažíme dělat spotřebitelské právo srozumitelnějším a dostupnějším pro každého.
OnlineMediator.cz v roce 2025
Letos plánujeme další rozšíření naší činnosti – včetně expanze na Slovensko. I nadále platí, že naše služby pro spotřebitele zůstávají zdarma.